Thursday, December 31, 2009

#224 Bagaren som bytte namn

Det finns ett fint litet konditori i närheten där jag jobbar. Det heter Steinbrenner & Nyberg och är anrikt.

I går handlade jag en bakelse där. Jag drack lite kaffe och stället var tomt så jag hamnade i samtal med den gamla damen bakom kassan. "Nyberg har sålt", sa hon efter ett tag.
"Jaha? Nyberg som i Steinbrenner & Nyberg?"
"Javisst."
"Jaha. Vem har köpt då?"
"Ingen", hostar hon.
"Jaha. Konstigt namn."
"Mmm."
"Men kom igen nu då. Vem har köpt?"
"Ja, okej då. Hon heter Anna Hitler."
"Va?"
"Javisst."
Tystnad. Jag dricker lite kaffe.
"Kommer ni heta Steinbrenner & Hitler nu då?"
"Ja."
Tyst lite längre. Sedan måste jag ändå säga: "Men ..."
"Drick upp ditt kaffe nu."
"Okej."

2 comments:

Unknown December 31, 2009 at 10:30 PM  

go anna, go anna!!!

Adolf January 1, 2010 at 3:33 AM  

Ett bra namnbyte. Kommer funka fint.

Ni har väl läst Att Levla redan?

Om ni vill återuppliva gamla minnen eller bara bekanta er med grejen, så finns den bloggen här.

  © 'Sunshine' by 2008

Back to TOP