Monday, January 4, 2010

#228 Norska namn

Två av mina kompisar har fått barn. Den ene av dem har norskt påbrå och det är ju alltid skojigt. Norrmän och norska är roligt. Jag möter dem på gatan med deras nyfödde och förstås frågar jag, efter att vi pussats och kramats och gratulerat: "Vad ska han heta?"
"Vi funderar på något norskt", säger han.
"Haha", säger jag. "Svein-StolleDang då eller? Hohoho. Eller varför inte Haakon-Mette? Haha. Ja jävlar. Norska är skojigt, eller hur?"
"Ja, det är skojigt. Nej men vi tänker väl kanske att han ska heta Røjve-Haal."
Jag är på väg att skratta men ser allvaret hos mina vänner.
"Røjve-Haal?"
"Ja. Efter hennes morfar."
"Hette din morfar Røjve-Haal?"
"Nej, han hette bara Røjve."
"Jaha. Ja, vad fint."
"Ja, vi tycker det."
"Røjve-Haal?"
"Japp."
"Och varifrån kommer Haal?"
"Min morbror hette Haal i andranamn."
"Mmhmm. Du säger det, ja."
Sedan tar vi en kaffe på den. Jag, mina vänner och lille Røjve-Haal.

5 comments:

Anonymous January 5, 2010 at 1:24 AM  

hahahahaha jag döör haha :D:D:D

Anonymous January 5, 2010 at 1:26 AM  

*fniss* så underbart!!!

Anonymous January 5, 2010 at 2:23 AM  

Norska är bäst. :-)

adolf January 5, 2010 at 2:34 AM  

Satan i helvete vad roligt. Nu har jag skrattat i en kvart. :)

lena January 5, 2010 at 4:54 AM  

jag ska döpa om min son, det är det värt :)

Ni har väl läst Att Levla redan?

Om ni vill återuppliva gamla minnen eller bara bekanta er med grejen, så finns den bloggen här.

  © 'Sunshine' by 2008

Back to TOP